måndag 23 maj 2011

Motivation och Inspiration

Jag pratar mycket om motivation och inspiration i mina föreläsningar och med mina kunder. Därför behöver jag fylla på med samma vara med jämna mellanrum så att inte min egen energi sinar. Jag bestämde mig därför, med kort varsel, för att åka till Stockholm och delta i Mercuri Sales Lab 2011.

Det var av en ren slump som jag noterade att eventet skulle äga rum via en roll-up vid entrén till konferensavdelning på Clarion Sign där ELIA Networking Days hölls för drygt en vecka sedan. "Årets viktigaste Säljevent" stod det och ingen mindre än Daniel Pink skulle vara konferensens huvudtalare. Daniel Pink är en av mina förebilder i frågor kring motivation, attityd och drivkraft och jag har också hänvisat till honom i mina föreläsningar. Han är författaren och föreläsaren som menar att ekonomiska bonusar hör historien till. Att i vårt moderna samhälle är meningsfullhet och känslan av att bidra till något större, den starkaste drivkraften - inte pengar!

Daniel säger att företag gör fel när de försöker skapa inspiration bland medarbetarna genom att lova dem mer pengar. Detta fungerade hyggligt bra i industrisamhället där man, i viss mån, kunde höja kvalitet och produktivitet genom att lova belöningar för ett monotont tempoarbete. Men nu, när huvuddelen av arbetsstyrkan är kunskapsarbetare som ägnar sin tid åt kreativt arbete är det annorlunda. Människors motivation kommer alltmer inifrån och att erbjuda pengar kan förvånande nog ge minskad motivation.

Föreläsningen i Stockholm inleddes med brandlarm - alla måste omedelbart lämna byggnaden (mer än 700 personer), och det var nog ganska många som trodde att detta var del av showen, men så var det inte. Väl inne i salen igen så trollband Daniel Pink oss alla från första stund och 2 timmar försvann i ett nafs. Jag gjorde ett tappert försök att twittra de första 10 minuterna men gav snabbt upp och lät mig istället uppslukas av den energi som flödade i rummet. Eftersom jag är helt enig i Daniels principer fann jag mig själv mest nicka och le igenkännande åt alla hans mycket talande exempel om att "piska och morot" inte alltid fungerar lika bra i praktiken som i teorin.

När föreläsningen var slut klev jag ur min egen komfortabla zon och gick faktiskt fram till Daniel och introducerade mig. Han tog emot mitt visitkort och utbrast "Oh, so you are the tweeterer" vilket blev inledningen till ett personligt och trevligt samtal, som gärna hade fått vara mycket, mycket längre.

Med min signerade bok "Drivkraft" under armen klev jag leende ut i en ny ljum och ljus sommarkväll - fylld av energi, inspiration och motivation, redo att anta nästa stora utmaning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar