måndag 1 oktober 2012

Hellre vilande män än kvinnor

Man ersätter kvinna, ur Ikeas katalog för Mellanöstern, 1994
Idag rasar debatten i svensk media om det är rätt beslut att inga vuxna kvinnor får vara med på bild i Ikeas saudiarabiska katalog för 2013. Tidningen Metro var först ut med nyheten.

Detta är inget nytt, anpassningar till olika länders katalog har alltid gjorts, både i text och bild, trots att katalogen i princip ska vara identiskt i de 38 länder där den släpps. Bilder som föreställer kvinnor används med försiktighet, oftast utförandes sysslor, som att laga mat eller umgås med sina barn.

Men nu har företaget alltså tagit steget längre och retuscherat bort alla kvinnor från bilderna innan den tryckts i Saudiarabien. Mamman som borstar tänderna med sin son är bortraderad från en badrumsbild och kvinnorna som har tjejmiddag kring middagsbordet har helt plockats bort och ersatts av ett tomt bord. Även Ikeas egna medarbetare är borta. Varför? Det är inte förbjudet att avbilda kvinnor i Saudiarabien.

Även om detta kanske strider mot både Ikeas och mina egna ideologier är detta inte bara ett uttryck för kulturell anpassning - även om en extrem sådan? Kulturella anpassningar görs hela tiden - t ex översätts aldrig "vinglas" eller "whiskyglas" till en direkt motsvarighet på arabiska utan det omskrivs till "festglas" eller "juiceglas". En lokalisering, eller kulturell anpassning, så god som någon.

Och inte är det första gången Ikea är i hetluften för retuschering - som ansvarig projektledare för några av de första lokaliseringarna av Ikeakatalogen för Mellanöstern, på tidigt 1990-tal, fick jag erfara att man retuscherat bort en kvinna som förekom i katalogen. Kvinnan låg på en soffa och läste en bok - sedesamt klädd i långbyxor och långärmad tröja - men det ansågs som en alldeles för "onyttig syssla". Problemet den gången var att katalogen redan tryckts i en ansenlig upplaga och att retuschering utfördes för hand i varje exemplar.

Rätt eller fel - det lämnar jag till andra att avgöra - kanske är det bara en lokalisering som gått till ytterligheter..... och nu ryktas att katalogen kanske måste göras om.

Metros artikel kan läsas här: "Kvinnor går inte att retuschera bort"
Foto: privat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar